ANTARA TOL DENGAN BR1M
Baru-baru ini
kita diberikan satu lagi hadiah dari kerajaan yang memerintah Negara Malaysia
dengan kenaikkan kadar bayaran tol antara bandar. Memanda Menteri, DS Najib
Razak berkata, kerajaan terpaksa menaikkan kadar tol bagi menampung pembiayaan
program BR1M dan sekiranya tidak dinaikkan, maka kemungkinan bayaran BR1M akan
dikurangkan kerana kekangan kewangaan negara.
Persoalan
yang timbul dibenak saya, kenapa program BR1M masih diteruskan sekiranya
kewangan negara berada ditahap yang kurang bagus.
Sesuatu
program untuk rakyat seperti BR1M memerlukan satu jumlah kewangaan yang besar
bagi menampung pelaksanaannya dari sumber lebihan negara. Yang terjadi kini
ialah perah dari belah kanan rakyat dibandar dan beri kepada belah kiri rakyat
dikampung.
Rata-rata
pengguna tol antara bandar adalah mereka yang menyumbangkan cukai pendapatan
dan juga pengguna petrol dan diesel yang utama di Malaysia. Mereka menggunakan
jumlah pendapatan mereka untuk membayar cukai pendapatan, membeli petrol dan diesel
dan juga membayar tol setiap hari.
Dengan
pendapatan yang mencecah RM4000 sebulan, maka secara automatik, mereka ini
tidak layak mendapat BR1M kerana jumlah pendapatan RM4000 kebawah merupakan
syarat bagi mendapatkan BR1M bagi rakyat Malaysia.
Untuk
menjalankan pentadbiran mengikut cara kerajaan yang sedia ada sekarang ini,
seorang Perdana Menteri tidak perlu mempunyai sebarang kelulusan. Cukup belajar
sampai darjah 6 pun layak untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia. Untuk menjadi
menteri cabinet, cukup hanya boleh membaca dan menulis dalam Bahasa Malaysia dan
untuk menjadi ahli politik bahagian dan cawangan, cukup hanya pandai mendengar
dan mengangguk.
Para pengguna
Tol antara bandar merupakan orang yang paling terainaya dalam Malaysia. Selain
tidak mendapat BR1M, tol-tol antara bandar juga sekarang ni banyak yang
menggunakan system bayaran eletronik yang dikenali sebagai Touch n Go dan Smart
Tag. Para konsesi lebuhraya mendapat keuntungan dengan penjualan kad touch n go
serta Smart Tag. Kemudian, para konsesi mendapat keuntungan kedua dengan mendapatkan
bayaran awal top up yang mana setiap kad touch n go perlu diisi sebelum
digunakan. Keuntungan ketiga, apabila system elektronik dijalankan, para pekerja
tol akan dikurangkan dan secara automatic pihak konsesi akan menjimatkan dari
segi upah kerja, caruman kwsp dan socso serta kos perubatan pekerja. Tanpa
menaikkan kadar tol pun, pihak konsesi boleh mengaut keuntungan yang banyak
melalui ketiga-tiga kaedah ini. Dengan cara top up kad touch n go sahaja, pihak
konsesi boleh mencapai ratusan ribu ringgit keuntungan dengan menggunakan wang
di perolehi secara meletakkan di fixed deposit bank dengan kadar yang
dipersetujui.
Sebagai
contoh, sekiranya sebuah kenderaan meletakkan RM100 pada 1 haribulan setiap
bulan dan penggunaan hanya sebanyak rm 5 sehari maka kenderaan tersebut
memerlukan 20 hari untuk menghabiskkan jumlah tersebut. Indek jumlah kenderaan
di Kuala Lumpur sahaja mencecah 14.8 juta sahaja tahun lepas dan kita
nmengambil peratusan 60% dari jumlah tersebut adalah kenderaan yang membayar
tol iaitu berjumlah hampir 9 juta kenderaan mengisi anggaran rm100 sebulan. Dengan
jumlah tersebut pihak konsesi mendapat 900 juta RM yang boleh digunakan dalam
tempoh 20 hari dan pihak konsesi hanya memerlukan 500 juta untuk diletakkan
kedalam fixed deposited dengan anggaran kadar keuntungan selama 3 bulan
sebanyak 15% dan tanpa bersusah payah, pihak konsesi mampu menjana pendapatan
tambahan berjumlah 75 juta.
Bagi rakyat
bandar pula, kenaikkan kadar tol bukan jaminan lebuhraya akan bertambah licin
perjalanannya. Kesesakan berlaku setiap hari dan secara tak langsung,
penggunaan minyak baik petrol atau diesel akan bertambah dan kerajaan dengan
senang hati menaikkan harga minyak dengan alasan kejatuhan mata wang negara memberi
impak kepada kejatuhan harga komoditi minyak negara walaupun harga minyak dunia
turun. Negara lain berebut untuk menurunkan harga minyak tetapi Malaysia
menaikkan harga minyak. Jangan cakaplah kalau harga minyak dunia melambung,
lagi senang pihak kerajaan nak menaikkan harga minya kerana itu trend dunia
katanya.
Dikampung-kampung
pula, kerajaan mengwar-warkan betapa perihatinnya kerajaan kepada rakyat dengan
memberi BR1M bagi meringankan beban yang ditanggung rakyat. Orang kampong pula
merasa betapa bagusnya kerajaan yang menyalurkan BR1M kepada mereka.
Sebenarnya, penerima BR1M seharusnya merasa malu menerima BR1M dengan menyusahkan
rakyat lain. Ini tidak…penerima BR1M mengutuk kononnya golongan penentang
kerajaan atau lebih tepat penyokong pembangkang tidak berhak mendapat BR1M yang
diberi oleh kerajaan. Sedarkah penerima BR1M bahawa wang yang anda perolehi itu
adalah dari keringat orang-orang yang berkerja untuk kelangsungan hidup dan
mereka2 ini adalah golongan yang menyokong pembangkang tetapi diperah hasil
pendapatan mereka untuk diberi kepada anda semua. Orang-orang dibandar terpaksa
melakukan pelbagai kerja bagi menampung kekurangan walaupun bergaji RM4000
sebulan. Dengan kos sewa rumah yang tinggi, kos perkhidmatan bas sekolah yang
tinggi, kos penggankutan yang tinggi, kos makanan yang tinggi dan pelbagai lagi
kos yang dihadapi termasuk indah water, kos perkhidmatan sampah, nilai rm4000
yang ada hanya berbaki beberapa ratus sahaja untuk dipakai diujung bulan.
Kita sebagai
rakyat tidak merancang untuk perbelanjaan selama 5 tahun. Kita cuma merancang
dengan pendapatan sebanyak RM4000 maka kita akan membelanjakan ikut kadar
kemampuan kita. Kita menghantar anak ke sekolah berasrama penuh yang terbaik
hasil dari usaha gigih anak2 kita untuk mencapai keputusan terbaik bagi
kelangsungan hidup dimasa hadapan. Kita tidak tahu bahawa kerajaan akan
memperkenalkan GST. Kita tidak tahu bahawa kerajaan akan menaikkan harga
minyak. Kita tidak tahu bahawa kerajaan akan menaikkan kadar tol. Ini kerana
janji-janji DS Najib semasa kempen pilihanraya dan dilancarkan manifesto untuk
menggurangkan kadar tol antara bandar secara berperingkat. Kita dimomokkan
dengan retorik yang pelaksanaan GST akan membuatkan harga barangan jadi lebih
murah dan kita dimomokkan dengan peningkatan ekonomi kepada rakyat. Tetapi apa
yang berlaku adalah disebaliknya. GST diperkenalkan dan barangan yang sebelum
ini murah menjadi mahal dan kuasa membeli rakyat berkurangan. Kadar tol
dinaikkan dan subsidi minyak ditarik balik dan harga minyak diapung dengan
harga minyak dunia. Bila harga minyak dunia naik, maka harga minyak kita naik.
Bila harga minyak dunia turun, harga minyak kita naik sebab matawang kita susut
nilai. Jadi tak ada yang turun. Maka kita yang merancang kos sebelum ini tanpa
ada penambahan pendapatan akan bertambah perbelanjaan. Dan perancangan tahunan
kita yang sebelum ini merupakan perancangan berhemah menjadi perbelanjaan defisit
dan kos-kos kenaikkan tambahan tidak dapat diserap dan maka apa yang terjadi
ialah penghasilan masyarakat berhutang.
Bagi orang dewasa,
kita mampu mengurangkan jumlah makanan kita, tetapi bagi bayi serta para
pelajar, kos pengangkutan, kos buku2 pembelajaran, kos susu tepong dan kos-kos
penting tak boleh dikurangkan. Akhirnya apabila cukup bulan, bil letrik
tersangkut. Bil telefon tersangkut. Bayaran ansuran kenderaan tersangkut.
Bayaran yuran tuisyen anak tersangkut. Dan akhirnya mana-mana yang terlibat
dengan pihak bank akan diistihar bangkrapsi.
Tetapi
penerima BR1M seronok kerana mendapat BR1M.
Sebagai salah
seorang rakyat yang diperah disebelah kanan sehingga mati aku tidak halalkan
wang yang diperah itu digunakan untuk BR1M.
No comments:
Post a Comment